Saturday, January 7, 2012

Update Nenek part.1


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


Rasa lemah menyapa diri ana ketika ini. Memang, ujian yang datang menerpa ini kadang membuat ana rebah dan tersungkur. Ujian yang satu, mampu membuat ana hilang arah.

Selepas ana muhasabah diri ana kembali (setelah emosi hampir stabil selepas 2 3 hari tangisan tanpa henti) terdetik di hati ana, sikap lemah,rebah dan tersungkur ana seperti tiada harapan pada hari esok. Tenaga yang masih tersisa seakan hilang entah ke mana.

Dulu, ana sering kali ana memberi nasihat pada ukhti yang ditimpa masalah atau musibah..

"bersabar lah ukhti, pasti ada hikmahNya..."
"bersabar lah, positifkan diri, DIA Maha tahu apa yang terbaik untuk hambaNya..."

Itu kata-kata motivasi dan positif yang sering ana guna dan suntikan pada ukhti atau sahabat-sahabat ana di luar sana. Namun,bila ana berdepan dengan ujian yang amat berat untuk ana hadapi,seakan kata-kata itu tidak punya kesan apapun pada diri ana. Keyakinan yang selama ini ana pegang dan pasakkan pada hati "hampir" tergoyah kembali.

Lantas, deraian air mata melaju tak kala tangan ana tadahkan padaNya.
Tak kala ana bersujud padaNya
Tak kala ana membaca ayat-ayatNya
Tak kala ana memandang tepat pada wajah nenek...

"Ya Allah, hambamu ini memohon padaMu...Jagalah keimananku, kuatkan keyakinan, mantapkan ketabahan dan kekuatan atas setiap ketentuanMu. Jadikan aku hamba yang sentiasa redha dan ikhlas pada semua perancanaanMu. Ya Allah, jangan pernah engkau biarkan hidayah dan cahaya iman yang telah menyapa pada diriku ini tergoyah akan ujian yang berat ini. Ya Allah, aku takut Ya Allah. Aku takut sayangku pada manusia ini (nenek) melebihi sayangku padaMu dan rasulMu. Aku takut ya Allah jika aku melampaui batas sehinggakan aku lupa bahawa engkau yang maha berkuasa di atas sesuatu. Ya Allah, aku yakin semua ini di dalam perancanaan Mu, maka bantulah hamba Mu ini untuk terus kuat, tabah dan cekal... "

Air mata terus melaju bersama pengharapan kepadaNya...Kerana ana yakin, bahawa kita sedikitpun tidak punya daya jika DIA tidak mengizinkannya. Dan yang paling utama, ujian ini datangnya dari Allah maka kepada siapa lagi harus ana kembalikan jika tidak kepada DIA Yang Maha Kuasa.


Bila ana muhasabah kembali akan sikap dan diri ana 2 3 hari ini, ana belum cukup untuk berbaik sangka padaNya.

Ana belum cukup berbaik sangka bahawa DIA akan berikan yang terbaik kepada hambaNya. Benar, ujian ini menguji keimanan dan keyakinan.

2 persoalan yang ana muhasabah pada diri ana:

Benarkah selama ini ana telah meletakkan DIA sebagai matlamat hidup?
Benarkah ana telah meletakkan pergantungan ana sepenuhnya kepadaNya?

Astarfirullah...Astarfirullah...Astarfirullah...

***************************************************
Dan "life jacket" muncul tak kala ujian berat ini menyapa. "Life jacket" yang membantu menyelamatkan ana dari hanyut dalam kesedihan ujian ini.

Kepentingan saling nasihat-menasihati kepada kebenaran dan kesabaran, yang ditekankanNya melalui surah al-Asr.

Seringkali, kata-kata tulus mereka-mereka yang membantu menyembuhkan semangat diri.

Akhawat sayang, sahabat tercinta, teman seperjuangan...

Kata-kata walau sepotong ayat sangat membantu menaikkan semangat diri, menstabilkan emosi dan membantu untuk ana kembalikan semua kepadaNya.

Benar, berpesan-pesan pada kebenaran menjadi salah satu faktor kekuatan dan ketabahan ana dalam melalui perjalanan ujian ini.

Kadang, kerana keimanan yang masing-masing menyapa diri di antara kami menjadikan ujian ini rasa ringan untuk dipikul.

Walau mereka jauh di mata,walau mereka tiada disisi,walau mereka kadang hanya biasa-biasa tetapi cahaya iman mereka itu rasa begitu dekat dan hampir.

Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar...




1 comment: