Thursday, February 2, 2012

Ya Rasulullah...


Subhanallah
Alhamdulillah
Allahuakbar





Ya Rasulullah, pantaskah aku menjadi umatmu? Masih banyak lagi karat-karat jahiliyyah yang melekat pada diriku ini.

Ya Rasullulah, pantaskan aku mendapat syafaatmu apabila aku di padang mashyarNya kelak? Padahal banyak lagi kewajipan-kewajipan yang tidak tertunai,amanah-amanah yang belum terlaksana, sunnah-sunnahmu yang belum diamalkan..


(sebak...) Ya Rasulullah, aku sentiasa berharap,memohon kepadaNya dan berusaha supaya berikan aku kekuatan untuk mengelusuri jalanmu.. Mengelusuri jalanmu seperti yang pernah dilakukan sahabat-sahabatmu dahulu..

Ya Rasulullah, kami tahu cintamu pada kami. Cintamu sehingga dimana saat engkau di ambang sakaratul maut,engkau menyebut "ummati,ummati... umatku,umatku..." Engkau mengingati kami walaupun maut sedang menjemputmu,tetapi kami pada masa kini,sering lupa dan gembira pada nikmat yang sementara ini.







Ya Rasulullah, engkau tinggalkan pada kami Al-Quran dan sunnah-sunnahmu sebagai panduan kehidupan. Tapi, alangkah sedihnya engkau Ya Rasulullah apabila melihat cara hidup ketika ini. Pasti menitis air matamu takkala melihat ummatmu kini.

Ya Rasulullah, Aishah pernah bersunggut kepadamu: "Mengapa Rasulullah, engkau bersusah payah berdiri bersembahyang malam sehingga bengkak-bengkak kedua belah kakimu,sedangkan Allah telah mengampunkan dosa engkau yang lalu dan yang akan datang?" Rasulullah menjawab:

"Tidakkah patut untukku menjadi hamba yang bersyukur?"

Ya Rasulullah, sangat indah dan terpuji akhlakmu. Segala pengorbanan,kesusahan, dan kesakitan yang engkau lalui dahulu bersama sahabat-sahabatmu adalah semua kerana KAMI. Supaya kami merasa betapa indahnya menyintai Allah dan kekasih agung..Rasulullah yang telah dijanjikan syurga.



Rasulullah bersabda: “Semua ummatku akan diampunkan dosanya kecuali orang yang bermujaharah (terang-terangan dalam berbuat dosa) dan yang termasuk mujaharah adalah: Seorang yang melakukan perbuatan dosa di malam hari, kemudian hingga pagi hari Allah telah menutupi dosa tersebut, kemudian dia berkata: wahai fulan semalam saya berbuat ini dan berbuat itu. Padahal Allah telah menutupi dosa tersebut semalaman, tapi di pagi hari dia telah membuka sendiri akan dosa tersebut.” (HR. Bukhori Muslim)






Reality --------------



Dari hati yang tulus : YaAllah, hambamu ini mencintaimu dan merindui kekasihMu Rasulullah s.a.w..



No comments:

Post a Comment