Saturday, February 18, 2012

Menteri Kebajikan

Suhanallah
Alhamdulillah
Allhuakbar

------------------------------------

Sejujurnya, ana sangat bersyukur dan bangga dengan insan ini. Sangat-sangat bersyukur, sangat-sangat berbangga.
Berbangga menjadi anak kepada beliau. Cop!! ini bukan Menteri Kebajikan yang selalu keluar terpampang di TV tu, ini Menteri Kebajikan keluarga besar kami. Merangkap mak ana. Yer, ini kisah beliau.

2012, tahun yang agak getir buat kami sekeluarga. Mempunyai keluarga di Sarawak sementara kami menetapkan di semenanjung menuntut pengorbanan yang tersendiri. Entah mengapa, ujian dari-Nya datang bagai tiada henti. Ujian tentang kehilangan insan-insan tersayang seakan menghimpit kesedihan keluarga besar kami. Awal Januari lalu, perginya arwah nenek, 3 hari selepas itu perginya arwah ayah kepada cucu angkat nenek dan sekarang mak cik saudara, nenek saudara dan nenek angkat ana sedang bertarung nyawa di Hospital Sibu dan Hospital Kuching. Semuanya berlaku dalam tempoh kurang satu bulan.

Dan sepanjang tempoh getir ini, ana dapat melihat sesuatu dari diri mak ana yang ana rasa perlu untuk dikongsi.

Untuk pengetahuan, mak ana adalah seorang yang sangat tegas. Tegas dalam akademik anak-anak, tegas dalam membentuk sikap dan cara berfikir, tegas dalam perancangan kehidupan, tegas dalam pertuturan, SANGAT tegas mengenai tahap kebersihan, tegas dalam perancangan kewangan, dan pendek cerita tegas pada segala-galanya. Cuma, 1 perkara sahaja yang belum cukup tegas, belum cukup tegas dalam hal agama. Tapi, ana ketepikan perkara itu seketika. Ada something untuk difokuskan. Kerana tegasnya mak dalam perkara-perkara di atas, banyak mengajar diri kami adik-beradik sekarang. Alhamdulillah, masing-masing ada kejayaan masing-masing. Alhamdulillah.

Something yang ada dalam diri mak yang ana dari tadi sibuk nak kongsikan adalah TAHAP KEPEDULIAN DAN CEPAT BERTINDAK mak yang sangat subhanallah amazing terhadap tiap-tiap 1 perkara yang terjadi.

Ana ingat lagi, ketika arwah mak ngah ana sakit tenat di Hospital Sibu. Sebaik sahaja pak ngah ana call tentang kondisi isterinya mak ana tanpa berlengah-lengah terus ke LCCT dan terbang ke sibu dengan kadar yang sangat segera. Perkara yang sama berulang ketika arwah nenek sakit sehingga mak memberi arahan kepada kami untuk pulang ke Sarawak bergilir-gilir.Dan ini terjadi berulang-ulang kali sehingga sekarang apabila dikabarkan tentang berita yang kurang gembira yang menimpa keluarga kami di sana.

Mak adalah insan pertama yang akan bertindak pulang ke sarawak sekiranya mendapat apa-apa berita daripada sana. Kepedulian mak bukan pada keluarga kami sahaja tetapi pada sesiapa saja yang beliau kenal. Mungkin ada sesetengah kamu berfikir, ini adalah sesuatu tindakan biasa yang terjadi sekiranya terjadi sesuatu perkara yang tidak diingini berlaku tetapi bagi ana bukan semua orang boleh bersikap sedemikian. Percayalah, tak percaya tanya pada diri sendiri...Sanggupkah kita, berulang alik,mengeluarkan duit,pergi ke sana ke mari, mengabaikan komitment kerja dan rumah tangga semata-mata mengutamakan sikap kepedulian kita? Berapa sangat antara kita yang betul-betul serius dalam berpegang pada sikap kepedulian sehingga memberi kesan pada orang lain sekiranya tanpa didasari apa-apa keyakinan dan kekuatan? Inilah yang mak tunjukkan pada ana. Sikap inilah yang sentiasa fikirkan dan dimuhasabah.

Pernah 1 malam,selepas mak pulang dari sarawak kami berborak. Bukan borak kosong, borak berisi. This is true...

"Mak, tak penat ke? Dalam tahun ni dah berapa kali ulang alik." -ana-
"Penat sangat. Tapi, ni masa orang, masa kita nanti kita tak tahu. Mak tak kisah pun soal yang lain-lain. Yang paling penting mak akan ikut kata HATI mak kalau ingin lakukan sesuatu perkara yang betul" -mak-
"(Betul, cakap dalam hati). Mak, i really proud of you. You are very amazing mother in this world. (Tetiba T_T) Mak dah bagi contoh yang sangat mendalam betapa mak sangat bersedia berkorban untuk orang lain." -ana-
"It's okay. Selagi boleh buat baik dekat manusia,buatlah. Kalau mak, itulah cara mak. If ada peluang buat baik,buatlah kalau tidak nanti asyik terbayang. Sebab itulah mak banyak ajar anak-anak mak tentang kewangan dan sikap. Kita jauh dari keluarga dan kewangan yang kukuh mest tidak akan membebankan kita untuk balik selalu atau masa emergency. Orang nak cakap,cakaplah. Asalkan kita tahu apa yang kita buat. Mak tak kisah walaupun kadang-kadang ada yang iri hati atau kurang senang. Yang penting mak ada abah awak (Mak sangat cinta abah, nampak!!!) dan keluarga kita" -mak-

----------------------------------------------------------------
Ad
a satu kisah membuktikan betapa sikap mak memberi kesan pada orang lain.

"Mak kau ni, asal ada orang sakit mesti muncul muka dia. Asal ada orang sakit mesti muncul muka dia. Cepat dari orang lain" -Wa Mos (pak cik saudara)-
"Mak memang macam tu" -adik-
"Bagus mak kau tu. Caring dengan orang. Sebab tu ramai orang sayang. Nanti mak kau balik,ramai yang rasa sunyi." -Wa mos-

------------------------------------------------------------

Urmmm nampak tak kesannya. Kesan sikap mak pada orang lain. YaAllah, mampukah aku menjadi seperti mak? Inilah kisah Menteri Kebajikan kami.

---------------------------------------------------------------
Dont jugde the books by it cover.



1 comment:

  1. Microsoft will be Office 2007 as an option, so want to experience the Office 2010 Professional or older Office 2003 users choose to install.

    ReplyDelete