Thursday, October 28, 2010

Pengajaran Kehidupan

Episod menjadi seorang pelajar Ijazah Sarjana Muda (Pemasaran) sudah hampir ke penghujungnya. Tinggal lebih kurang 2 minggu lagi untuk ana mengakhiri zaman kampus sebelum bertukar ke alam pekerjaan atau practical training.

Suka duka kehidupan alam kampus banyak membentuk diri ana sekarang. Ana tidak mahu berkongsi kisah pahit manis ana dalam terlibat dalam dunia dakwah tarbiyyah kerana secara peribadi dan jujur, walau apapun mehnah yang diterima, ianya sesuatu yang sangat indah dan punya hikmah yang besar.

Kali ini,ana ingin berkongsi kisah suka duka sepanjang kehidupan ana disini. Kehidupan seorang pelajar Pemasaran sememangnya menuntut ana supaya sentiasa merancang waktu dengan sebaik mungkin. Projek, assigment yang sentiasa sambung-menyambung sememangnya sering kali memberi tekanan kepada ana.

Cuma, situasi ini kadang-kandang memberi ana ujian emosi dan mental yang bukan calang dahsyatnya. Berhadapan dengan sikap yang pelbagai, memenuhi tuntutan pensyarah yang sering bertukar-tukar dan pelbagai ragam membuat ana cepat penat dan hampir putus asa.

Berbicara tentang ujian, yup..Beberapa ujian yang sememangnya menguji kekuatan iman ana sehingga satu ketika tangan ana seolah-olah "ringan" untuk "melayang" ke pipi insan yang berkenaan. Syukur, ana masih rasional dan waras.

Semua ini berlaku disebabkan fitnah yang entah dari mana datangnya dan sikap insan yang sering ambil lewa, mementingkan diri sendiri dan menganggap diri dia seorang yang betul.

Ana sering kali malas untuk menegakkan kebenaran kerana ana sering tidak punya kekuatan dan kesempatan waktu untuk lakukan itu semua. Bagi ana, biarlah ia berlalu seiring dengan putaran waktu. Biarlah ia hilang dengan sendiri dan ana sangat senang membiarkan DIA merawat luka di hati ana.

:: Bersambung ::




2 comments:

  1. nur..banyak sabar yer..kite doakan Allah sentiasa berikan petunjuk pada mana yang benar dan yang batil..

    ReplyDelete
  2. ummi ku sayang...

    InsyaALLAH..doakan nur sntiasa kuat tau

    ReplyDelete