Monday, November 16, 2009

SAHABAT & B3M2




“Kita berjumpa kerana takdir,
Kita berkawan kerana kasih sayang,
Kita bersama kerana hati,
Kita berpisah kerana cita-cita,
Kita kekal kerana kuatnya ukhuwah,
Kita bergaduh kerana 1 ikatan
TAPI, yang paling penting,
Semuanya kerana Allah,
Bukan mudah untuk berkawan,
Bukan mudah untuk kekalkan,
TAPI. Semuanya kerana Allah,
Tanpa DIA tak mungkin sekarang terjadi,
1 lakaran yang dihiasi keikhlasan & kejujuran serta warna-warna kehidupan
________________________________________________________________


Alhambulillah, entry kali nie ana ingin berkongsi mengenai kisah sahabat, makna sebuah ukhuwah yang sering kita bicarakan. Pengertiannya mungkin berbeza mengikut individu atau mungkin tahap fahamannya. Bagi ana ikatan persahabatan, ukhuwah atau istilah lain yang sewaktu dengannya adalah amat bermakna. Kerana, sahabat mampu menjadi cermin bagi diri kita sendiri. Sahabat yang baik, akan sentiasa menegur kesalahan sahabatnya, akan mejadi tempat berkongsi masalah, memahami siapa sahabatnya dan jua ia bersama-sama memperbaiki diri. Bagi ana, ana sentiasa bersyukur kerana ana sentiasa dikurniakan sahabat yang baik dan saling membaikkan.

Dalam menempuh hidup bersahabat pastinya ia akan diuji. Diuji kerana DIA ingin melihat sejauh mana kejujuran hati dan kasih sayang kita terhadap sahabat kita. Dan pastinya kita akan menemui hikmahnya itu kelak. Dengan datangnya pelbagai ujian dalam persahabatan, kita akan lebih memahami sahabat kita, lebih berkasih sayang, saling mempercayai dan pelbagai nikmat lagi. Jadi, bagi diri ana, adalah yang terbaik kita sentiasa mem “positif” kan diri dan sentiasa letakkan keyakinan dalam diri bahawa ini semua mempunyai hikmah. Usahlah kita terlalu mudah untuk memutuskan sillaturahim yang mungkin sudah lama terjalin. Ana berkata demikian berdasarkan kisah sahabat ana semasa sekolah dahulu. Bayangkan, mereka telah bersahabat hampir 5 tahun, tetapi dengan hanya 1 salah faham, akhirnya bergaduh dan langsung tidak bertegur sapa sehingga sekarang. Hurmm..apa yang bermain dalam fikiran antum sekarang?

Bagi ana, manusia semuanya tidak sempurna dan sering melakukan kesilapan. Antara sedar mahupun tidak. Sebagai manusia biasa, kita kenalah mengakui kebenaran itu, dan sekiranya sahabat kita pernah melukakan hati kita, sentiasalah berlapang dada dan cari jalan sehikmah mungkin untuk menegur atau memberi nasihat. Itulah jalan yang terbaik.



Sahabat-sahabat BBA (HONS) MARKETING…


Dan ana sangat bersyukur juga, semenjak ana melangkah kaki di alam ijazah, ana sentiasa didampingi dengan insan-insan yang ana rasa cukup baik dan sentiasa memberi pertolongan apabila diperlukan. Antaranya, shykin, kamsiah, nazariah, atie, zila, dan lain2…(ramai sgt)..bagi ana, walaupun kita mempunyai watak yang berbeza tetapi itu bukan penghalang untuk kita memahami antara 1 sama lain…dan pastinya bagi ana perbezaan itu yang mungkin mengajar kita 1 pangalaman dan pengajaran baru.

Urmm, kelas B3M2 bagi ana adalah medan perjuangan ana. Satu satunya kelas marketing dan mungkin kelas ini adalah kelas ana sepanjang ana di sini. Sudah pastinya di luar jangkaan kita atas semua yang sudah kita lalui dan bakal kita tempuhi apa masa hadapan. Begitu juga bagi ana, sungguh ana tidak percaya bahawa DIA membantu ana dalam pergaulan. Alhamdulillah, ana sangat bersyukur kerana dipertemukan sahabat-sahabat ana sekarang. Benarlah, sahabat yang baik akan sentiasa disamping kita samaada susah ataupun senang, suka ataupun duka dan juga bersama-sama mengapai cita-cita dan impian bersama…


p/s Penaja : Moga dapat result yang cemerlang utk this sem...

No comments:

Post a Comment