Sunday, November 22, 2009

Kerinduan ini (2)

Ana rindu untuk kembali aktif berprogram. Kerinduan yang paling mendalam dalam hati. Rindu pada aktiviti tarbiyyah dan rindu pada sahabat2 perjuangan. Especially, k.mia, tiqa, khadeeja dan lain2.

Bercakap mengenai program, pastinya ana akan mula berfikir tentang KEBEBASAN..yup, kebebasan yang memberi ruang untuk ana bergerak aktif. Ana kekadang sangat menginginkan sebuah kebebasan dan kepercayaan untuk bergerak aktif dalam gerakan dan aktiviti tarbiyyah. Lebih2 lagi apabila cuti semesta. Bagi ana, cuti semesta bukan bermakna ana bercuti juga untuk program2 tarbiyyah bahkan sepatutnya cuti sebegini yang akan meng”aktif”kan diri ana dan “menyerlah jauh dari yang biasa”. Tapi, apabila kebebasan dihalang oleh insan yang sangat ana hormati, apa yang sepatutnya ana lakukan??

Jalan yang ana pilih, sebenarnya sangat menguji diri ana. Kebebasan dan kegembiraan ana, bukan seperti orang lain fikirkan. Semua itu perlukan pengorbanan. Dan semua itu betul2 memberi kesan pada diri ana. Ana tidak mahu kalah dengan permainan emosi dan perasaan dan ana juga tidak mahu lemah dengan dugaan dan cabaran. Mungkin apabila ana dihalang kebebasan untuk berprogram, DIA ingin ana lakukan sesuatu untuk insan yang berada di sekeliling ana. Mereka juga ada hak terhadap diri ana dan ana juga ada tanggungjawab untuk melakukan pengtarbiyahan semampu ana. Benarlah, tarbiyyah berada di mana-mana. Berprogram adalah salah satu caranya. Tapi ia semua akan kembali kepada diri kita sendiri, macam mana kita aplikasikan pada kehidupan seharian. Bukan quantiti program atau level usrah yang penting tapi kualiti pemahaman dan aplikasi diri kita sendiri.

Walau apapun yang terjadi, biarlah rindu ini menjadi semangat buat diri ana. Dan yang paling penting, ana sentiasa yakin semua ini mempunyai hikmahnya. Dan biarlah keyakinan yang 1 ini kekal terpahat dan tidak akan sesekali goyah…HE KNOWS AND ALWAYZ GIVE DA BEST 4 ME!!



No comments:

Post a Comment