Saturday, November 20, 2010

Nikmat kesihatan & kelapangan Waktu

Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...

Banyak sangat perkara yang nak dikongsikan di sini. Terutama sekali tentang percutian, tapi biarlah ana simpan sendiri. Yang penting, sekarang ana bahgia, tenang, free, dan kepala sangat "ringan".

Tapi, sakit mula datang menyerang. Entahlah, mungkin faktor pemakanan. Penat sepanjang hari, pening, again something wrong with my heart.

******************************************************

FIRMAN Allah Taala bermaksud:

“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkan kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” – Surah al-Nahl, ayat 18.

Antara nikmat Allah swt yang sering dilupai manusia ialah nikmat kesihatan dan kelapangan masa. Pada hal kedua-duanya adalah sebesar-besar modal hidup dalam dunia ini. Bayangkanlah sekiranya seseorang itu ditakdirkan memiliki harta yang banyak, tetapi tiada kesihatan umpamanya. Apalah ertinya harta yang bertimbun itu kepada kehidupannya? Segala nikmat daripada kekayaan itu tidak dapat dinikmatinya.

Demikian juga dengan kelapangan masa, apa jua kerja sekalipun tidak dapat dilaksanakan, sekiranya tiada kelapangan masa. Justeru, maka ia adalah suatu nikmat yang besar, kerana tanpanya sesuatu kerja, urusan dan hasrat tidak dapat dilaksanakan. Contohnya, katakanlah seseorang itu hendak menziarahi ibunya yang sakit.

Bagaimana ia dapat melakukannya sekiranya dengan tiba-tiba dia jatuh sakit juga. Dengan demikian hilanglah hasratnya untuk berbakti kepada ibunya. Begitu juga jika badannya sihat, tetapi tiada sedikitpun masa lapang untuk dia berbuat demikian, kerana terlalu sibuk dengan tugas-tugas harian yang begitu banyak, maka tidak dapat juga ia memenuhi hasratnya itu.

Kesimpulannya, kedua-dua nikmat berkenaan memang besar ertinya kepada seluruh kegiatan hidup kita di dunia ini. Renungilah pengalaman hidup kita selama ini pasti akan meyakinkan kita bahawa kedua-dua nikmat tadi begitu besar sekali ertinya dalam kehidupan ini.

Justeru itu, Nabi saw mengingatkan kita dalam sabdanya yang bermaksud: “Dua nikmat di mana ramai orang yang terpedaya kerananya iaitu kesihatan dan kelapangan masa.” – Hadis riwayat al-Bukhari daripada Ibn Abbas.

Sesungguhnya setiap nikmat yang dikurniakan Allah Taala kepada kita adalah untuk disyukuri. Ia bukanlah suatu kelebihan dan kemuliaan, malah sebagai cubaan dan ujian. Justeru ia tidak menjadi ukuran di sisi Allah Taala. Bahkan yang menjadi ukuran Allah ialah keimanan dan ketakwaan.

Sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu pada sisi Allah ialah yang paling takwa.” – Surah al-Hujurat, ayat 13.

Dan sekiranya nikmat itu suatu kemuliaan kepada manusia, sudah pasti semua rasul adalah orang yang paling kaya dan banyak harta. Sebaliknya orang-orang kafir sama sekali tiada diberi sedikitpun harta di dunia ini.

Mensyukuri nikmat itu adalah dengan cara mempergunakan dalam mentaati segala suruhan Allah dan menjauhi segala larangan-Nya. Oleh yang demikian, kita sebagai Muslim dan Mukmin tidak seharusnya membiarkan masa dan kesihatan yang dimiliki ini berlalu begitu saja, tanpa sebarang aktiviti ibadah kepada Allah, baik secara individu, keluarga, masyarakat dan negara.

Kita berdoa semoga Allah sentiasa memberi taufik dan hidayah-Nya dalam mensyukuri segala nikmat-Nya yang melimpah ruah dan melindungi kita semua daripada segala perkara yang boleh melalaikan kita daripada-Nya.

No comments:

Post a Comment