Monday, September 12, 2011

S.T.U.D.Y & T.A.R.B.I.Y.A.H


Belajar,balajar dan terus belajar. Itulah perkataan,aktiviti yang amat ana senangi. Bergelumang dengan buku, berkampung di library, berperang dengan exam, bergelut dengan assigment, bertamu dengan lecturer, dan berdiskusi dengan sahabat sangat menyeronokkan ana. Kadang-kadang sampai satu tahap, susah untuk tidak bergelar pelajar. TAPI,ana tahu semua itu akan berakhir dalam masa 2 tahun ini. Jadi, sekarang ana akan nikmati student life sepenuhnya.

Sebenarnya, cara kita belajar mempengaruhi segala aktiviti kita yang lain (ok,share pengalaman sikit...) Masa diploma (semester 1) ana masih belum cekap menguruskan masa dan kehidupan. Bulan pertama, bulan kesedihan. Bulan kedua, bulan mengenal diri. Bulan ketiga, bulan baru nak kenal dunia sebagai pelajar universiti. Bulan keempat,baru rasa ada semangat nak belajar. Then, tup tup dah start exam. Memang sangat takut sebab belum cukup preparation. Hasilnya repeat 1 paper yang memang tak masuk otak time belajar.

Tapi, bila masuk semester 2 dan seterusnya kehidupan ana semakin stabil dan bermotivasi. Dan sebenarnya itu hasil dari TARDIYAH yang ana perolehi di sana. Pernah juga ana jatuh, tapi ana bangkit balik kerana TARBIYAH. Ingat lagi, sahabat-sahabat ketika itu banyak membantu ana. Sangat banyak.

Ok, pengalaman study dan persatuan. Apa yang paling penting di sini, perjalanan persatuan (dakwah) banyak memberi kesan pada pelajaran dan diri ana. Kerana persatuan yang banyak masalah itu membuatkan ana berani berbicara dan tidak gentar presentation. Kerana aktiviti persatuan membuatkan ana lebih berusaha keras untuk exam sehingga bersengkang mata pada waktu malam. Dan kerana TARBIYAH yang ana lalui sepanjang berpersatuan membuatkan ana tenang ketika exam. Persatuan itu banyak sangat kenangannya. Persatuan itu terlalu indah bila dikenang walaupun dugaannya sentiasa ada sehingga sekarang. Persatuan itu yang mengikat hati-hati kami sekarang. Memang, terlalu sukar ketika memegang persatuan. Semenjak ana teruskan pengajian di peringkat ijazah ana banyak keseorangan. (senyum) keseorangan ke meeting, tidur di masjid, jalan waktu malam... huh!! kenangan itu datang semula. Dalam masa yang sama, kekurangan demi kekurangan yang ada. Dan still masalah dengan masalah. Dan sehingga sekarang, perlu bertanya pada diri "apakah sumbangan aku untuk tarbiyah di sana?"...seperti tiada.. Cuma 1 yang selalu ukthi sayang katakan, DIA tidak memandang hasil,tapi usaha.InsyaAllah ada ganjaranNYA. Percayalah, kerja dakwah ini bukan kerja sia-sia, memang akan ada ganjaranya. Mereka-mereka yang faham di luar sana sentiasa berlumba-lumba untuk mencapai ganjaran tertinggi,ganjaran Mardhatillah. Redha Allah supaya dapat berlari ke syurga.

Dan 1 lagi yang ana rasa, bila ana study dan dihujani banyak dugaan.Tak kiralah dugaan dakwah, dugaan belajar,dugaan kawan-kawan dan sebagainya...Ana rasa DIA sangat membantu dan "ada" dengan ana. Sangat dekat dan rasa diri di guide. Jangan pernah takut dengan pointer jatuh, repeat paper, disisih kawan-kawan kerana keObsesaN kita dengan aktiviti persatuan dan dakwah tarbiyah, semua itu pasti ada penggantinya. Percayalah, DIA pasti akan sentiasa bagi yang terbaik buat diri kita

Berusahalah, berusaha selagi termampu. Buat terbaik untuk dakwah, buat terbaik untuk study. Ingatlah, bila berusaha pasti berjaya. Jangan pernah putus asa,jangan pernah berpaling. Beruntunglah kamu diberi peluang untuk mengenal jalan ini.

=D Teringat adik-adik di segamat.


No comments:

Post a Comment