Tuesday, June 16, 2009

Lembutnya Hati si Kecil..


Ana ingin berkongsi 1 pengalaman menarik sepanjang ana duduk di rumah bersama-sama dengan adik ana yang tersayang dan ter “comel” NUR’AINA Bt Muhamad Zahari…

Mungkin ini salah satu kelebihan orang yang lahir bulan November. Selalunya orang yang lahir dalam bulan ni selalu kuat berfikir macam ana. Ana selalunya akan memerhati sekeliling yang boleh dikaitkan dengan kebesaranNya. Sebab alam ini juga salah satu tarbiyah daripadaNya.

Sememangnya hati kanak-kanak seperti aina masih bersih tanpa sebarang dosa. Fikrahnya masih terjaga dan seolah-olah mengenal siapa penciptanya. Kenapa ana berkata demikian? Sebabnya, ana selalu memerhatikan gelagat aina di rumah. Selalunya sekiranya ana berada di rumah, ana lebih cenderung membuka siaran Islamik di astro seperti aosis. Dan memang 1 jam sebelum waktu solat akan ada zikir2 dan selawat2. Aina yang leka dan gembira bermain serta-merta akan palingkan mukanya menghadap tv sekiranya terdengar bacaan quran, zikir, selawat dan lain-lain. Aina akan jadi budak yang sangat baik dan pemdiam seolah-olah betul-betul mengamati bacaan berkenaan. Pada mulanya ana sendiri tak perasan, tapi dah lama-lama ana mula memahami dan berfikir. Subhanallah, betapa bersihnya hatimu wahai adik.

Pernah 1 ketika ana ingin melihat reaksi aina antara rancangan islamik dan cartoon. Selalunya kita sering berfikir kanak-kanak sangat mengemari cartoon daripada rancangan yang lain. Memang tak dinafikan kebenarannya. Ana tetap ingin menguji aina.Dan ternyata aina sekali lagi seperti tadi. Walaupun ana buka cerita cartoon yang paling best ana rasa, aina akan tengok lebih kurang 5 minit je dan ia akan mula rasa bosan dan bermain ke tempat lain. Tapi kalau ana buka rancangan islamik yang ada alunan zikir dan lain-lain, aina akan duduk sampai habis.subhanallah…sekali lagi ana berasa kebesaranNya.

Benarlah, kanak-kanak itu ibarat kain putih. Kitalah yang mencorakkannya. Kitalah juga penentu acuannya. Acuan apa yang kita sendiri sandarkan. Sekiranya baik acuannya maka baik lah hasilnya dan sebaik- baik acuan ialan yang berteras dan berlandaskan syariat Islam.


Dan untuk adikku aina, insyaALLAH, kakakmu akan memberi didikan agama secukupnya untukmu. Doaku moga dirimu juga akan menjadi pewaris kepada perjuangan ini suatu hari nanti.

1 comment:

  1. salamun'alaik...

    apahal lak ada yg mencelah wat bisnes ni...sipot tol la...

    fitrah manusia...sentiasa bersifat hamba...alhamdulillah...

    bgus gak jdkan adik sdr bahan eksperimen...kreatif...huhuhu..

    ReplyDelete