Wednesday, October 26, 2011

Kisah Disebalik segulung IJAZAH

Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah.
Sepenuh kesyukuran kepada-NYA..
Atas segala nikmat dan kurniaan yang tidak pernah putus.

Hari ini, 25hb Oktober 2011 --- H
ari konvokesyen untuk Ijazah Pemasaran ana.
Rasanya tempoh 2 tahun pembelajaran di UiTM segamat tidak terasa.
Alhamdulillah, pengorbanan dan penat lelah an
a untuk segulung ijazah terbalas akhirnya. Terima Kasih Ya Allah atas segala pemberian-Mu.

*************************************************
Kisah disebalik Ijazah ana...



Selepas habis diploma mei 2009, a
na terus memasang azam untuk sambung ijazah. 4 pilihan semua ana penuhkan dengan memohon ijazah pemasaran. Minat dengan pemasaran membuatkan ana berkobar-kobar semangat. Dan selepas mengetahui ana memperoleh tawaran tersebut ana rasa sangat bersyukur. Perjalanan study ana berjalan dengan lancar dan dipermudahkan. Niat : Belajar kerana Allah sentiasa memulakan hari dan perjuangan study ana. Ohhh... (sedih tetiba)... Setiap kali bangun tidur, solat subuh...ana berdoa semoga setiap hari yang ana lalui penuh keseronokan dan dipermudahkan segala urusan. Baik urusan tarbiyah mahupun urusan belajar kerana ana ingin berjaya kedua-duanya. Setiap kali seusai solat subuh, niat ana pasang dan pasakkan dalam hati sambil membayangkan kedua wajah ibu ayah. Mereka adalah semangat,inspirasi dan kekuatan ana.

Hari-hari yang ana lalui penuh cabaran. Setiap hari ada 2 tempat yang boleh dikatakan bukti perjuangan ana. Library dan Masjid.


Library. Setiap hari satu kemestian kecuali jika jadual terlalu padat. Senang cerita, sesiapa yang ingin berurusan dengan ana,cari saja ana di library. Tempat ana di meja first,betul-betul depan pintu library. Tempat wajib dan boleh kata menjadi hak milik ana.Sepanjang 6 tahun di segamat, itulah meja selalu ana duduk untuk belajar. Dari awal sehingga habis final exam. Sekiranya final exam, lebih kurang 11 jam ana duduk di library. Bermula 8.30 pagi sehingga 10.00 malam. Percayalah. Itulah ana.



Masjid : Kehidupan di kampus betul-betul menguji diri ana. Kadang-kadang lemah dan putus asa menguasai diri. Kegelisahan kadang-kadang menganggu ketenangan ana. Urusan yang pelbagai kadang-kadang melemaskan diri dan perasaan. Belum lagi pelbagai permasalahan yang perlu diselesaikan. Dan sebaik-baik tempat untuk ana suntikan semangat keazaman adalah mengadu pada-Nya. Bila ana gembira, masjid lah yang ana tuju. Bila ana sedih,disitu jugalah akan ana singgah. Masjid As-syakirin,setiap hari, mesti ke sana. Sembahyang,mengaji,mengadu,belajar.
Kecintaan pada masjid memang semenjak jatuh cinta pada Tarbiyah. Tarbiyah mengubah segalanya.



Setiap hari juga ana berusaha untuk memahami apa yang ana belajar di kelas. Pernah 3 hari tidak tidur.Pinjam buku yang pelbagai semata untuk 1 subjek. Download nota dari internet. Collect pelbagai slide dari pelbagai kampus. Entahlah, penyakit kuat belajar ana betul-betul menguasai diri. Tapi,ana sangat berbangga dengan sikap ana yang 1 ini. Study Hard for the future of ISLAM. :)


Nota ana boleh dikatakan sangat banyak. Setiap 1 subjek akan ada nota yang pelbagai. Kadang-kadang nota ana akan dipinjam oleh classmate ana untuk fotostat. Ana rasa bersedia untuk exam bila mampu untuk siapkan nota untuk subjek berkenaan. Usaha dan kegigihan ana untuk berjaya sentiasa membuak-buak bila ana bersungguh-sungguh siapkan nota dan menghafalnya. Ramai juga yang cakap, memahami lebih baik dari menghafal. Ana tidak menyangkalnya tapi ana rasa lebih baik sekiranya kita memahami dan mampu menghafalnya. Itu boleh membantu kreativiti kita ketika menjawab exam nanti.




The most important about me is i'm MUSLIM and i'm STRONG. Walau apapun mehnah ujian cabaran,ana cuba untuk menghadapi. Tidak kiralah ujian dalam tarbiyah,pelajaran,rakan-rakan,assigment,lecturer,ana sentiasa untuk cuba kuat. Semua itu sumber kekuatan ana. Pernah 1 ketika ana memang rebah dalam perjuangan. Tapi ana bangkit balik untuk sebuah perjuangan. Ana tidak selemah itu untuk dijatuhkan. Ana ada Allah, maka ana tidak perlu takut pada mehnah ujian dan cabaran.

Be strong against all odds of life!
Be strong against the devils to fulfill our tasks as a believer!
Be strong in facing any obstacles brought up against us!
Be strong to withstand all pressures!
Be strong against all powerful negative forces we may encounter!


Hari ini, selepas mengenggam segulung ijazah...semasa di atas pentas ana bersyukur pada Allah, penciptaku,kekasihku.. Ana "bawa" ibu ayah di atas pentas seperti tangan ibu ayah bersama tangan ana untuk menerima ijazah berkenaan. Rasa terbalas semua pengorbanan selama tempoh pembelajaran ana.



Alhamdulillah Ya Allah, terima kasih ibu ayah, terima kasih kakak abang adik,terima kasih cikgu lecturer, terima kasih TARBIYAH.

Sharing : sebelum giliran untuk berbaris naik ke pentas, ana kirimkan sms untuk cikgu tengku dan ustazah haryati. Mereka guru ketika ana di bangku sekolah....

Me : Assalam.. nur di dlm dewan konvo d shah alam. Jzkk ustzh atas ilmu & doakan nur trs succes dunia akhirat. Jzkk

Ustzh Yati : Alhamdulillah.. Allah syg nur..Thniah..! Rindu lama xjmpa.

Me : Assalam.. nur di dlm dewan konvo d shah alam. Terima kasih cikgu atas ilmu & doakan nur trs succes dunia akhirat.

Cikgu Tengku : Salam alhmdllh.. Ank kesygn ckgu ttp igtkn cgu. TAHNIAH SYG!


***********************************************
Itulah, sentiasa ingat guru-guru yang banyak berjasa pada kita. Minta mereka doakan kita. InsyaAllah, moga doa mereka sentiasa ada untuk kita.


1 comment: