Tuesday, October 18, 2011

Islam @ islam


salam alaikum warahmatullahi ,wabarakatuh, wamaghfiratuh, waridhwanuh...

Soalan Pembukaan untuk semua. Bezakan:

Saya Lari.
Saya lari.

Sudah bezakan? Ini maksudnya...

*******************************************************************************************
Rasanya semua pembaca lulus cemerlang dalam bahasa melayu bukan. Cuba refresh kembali perbezaan "kata nama khas" dan "kata kerja". Ya, kata nama khas mesti ditulis dengan huruf besar bukan seperti Nur, Perdana Menteri dan sebagainya. Manakala kata kerja merujuk kepada melakukan sesuatu seperti membaca, mengaji dan sebagainya.

Untuk menjelaskan soalan di atas, jelas Saya Lari merujuk kepada nama seseorang, dan Saya lari pula merujuk kepada sesuatu perbuatan.

Amat jelas bukan antara nama khas dan nama kerja. Begitulah juga sekiranya ana me'relate'kan teori di atas dengan Islam atau islam.

Saya Islam?
Saya islam?

Mana satu pilihan anda?

Sekiranya kita hanya "Islam", benarlah itu sekadar nama khas yang kita gunakan untuk merujuk identiti. Tetapi sekiranya kita menyatakan bahawa saya "islam" nescaya kita melakukan segala suruhan dan menjauhi larangannya selari dengan perintah-Nya. Itulah islam yang sepatutnya kita pilih. islam yang merujuk kata kerja bukan Islam kata nama khas.

Hakikat pada zaman sekarang, sangat ramai Islam daripada islam. Islam hanya pada nama tapi bukan islam pada perbuatan. Ana muhasabah diri sendiri.

Ana sering berusaha + berdoa semoga ana menjadi seorang muslim yang bertambah baik dari hari ke hari. Setiap hari ada pembaikan @ pengislahan.

Untuk menjadi seorang islam, harus menongkah banyak arus. Perlu melawan kehidupan. Bukan menjadi Islam yang hanya sekadar pada nama.




I LOVE ALLAH.
Aim : Become a better Muslim.
Change for the sake of ALLAH


No comments:

Post a Comment