Monday, December 7, 2009

kisah cahaya...


Alhamdulillah, ana tetiba teringat satu peristiwa yang ana rasa sangat indah dan paling ana tak dapat lupakan. peristiwa yang berlaku kira-kira 2 tahun yang lepas. Ana masih ingat lagi, perubahan ana, bukan lah perubahan mendadak dan tergesa-gesa. Ana bukan lah seorang yang mudah terikut-ikut tanpa tahu tujuan dan matlamat, tapi ana akan berubah sekiranya ana betul-betul faham dan yakin tentang sesuatu perkara. Masjid, tempat bersaksinya peristiwa ni.
Peristiwa yang berlaku ni, tak pernah ana ceritakan kepada sesiapa. Kenapa?? Kerana setiap kali ana mengingati dan mengenang peristiwa ni, ana seperti terpaku seketika dan lantas ana akan mengucap syukur kepada-Nya sehingga ana hanya mampu mendiamkan diri ataupun ana akan lakukan ibadat kepada-Nya.

Peristiwa ni berlaku masa pertama kali ana memakai tudung labuh (tudung k.raudhah) dan jubah (jubah k.ros) di masjid As-Syakirin. Kebetulan ana ada metting di masjid dan ana hanya memakai t-shirt dan tudung biasa. Tidak semena-mena k.raudhah dan kakak2 lain ajak ana pergi metting sekali. Ana menolak dengan alasan pakaian ana tak sesuai dan malu. Kebetulan ada tudung dan jubah di masjid. Ana berkeras menolak ajakan kakak2 tadi sebab ana belum bersedia memakai semua tu walaupun untuk seketika. Tapi, akhirnya entah kenapa, hati ana mendesak untuk ana mencuba dan dalam masa yang sama ana memohon kekuatan untuk terima pembaharuan tu. Mungkin masa tu sesetengah individu beranggapan, ini adalah benda biasa, mungkin sesetengah beranggapan “pakai je sebab sekejap jer..lepas metting tukarlah”…dan sesetengah beranggapan ini permulaan untuk mencuba sesuatu yang baru….tapi, bagi ana, ana yakin semua ini mesti ada hikmahnya.

Ana meminta kakak2 tu pergi dulu metting sementara ana bersiap-siap untuk mengenakan jubah dan tudung labuh tersebut. Lepas ana bersiap, agak lama untuk ana mengumpul kekuatan untuk keluar dan pergi metting. Hati ana sangat berdebar bila melihat diri ana di cermin “berhijab sempurna” termasuk stoking di kaki. Ana rasa satu perasaan yang sangat luar biasa. Selamat, tenang dan aman. Seperti ada 1 hembusan lembut dari dalam hati ana dan mengalir ke seluruh badan. Ketenangan yang teramat. Subhanallah…

Akhirnya, dengan secebis kekuatan, ana keluar dan melangkah ke tempat metting. Ana membuka pintu dan….sekali lagi…subhanallah… ana melihat cahaya yang sangat cantik dan bersinar-sinar di bahagian hadapan dalam masjid. Seperti ada kilauan yang sangat bercahaya. Ana terpaku seketika dan terdiam. Ana tidak mampu mengungkap dengan kata-kata betapa cahaya itu sangat tenang dan bersinar..subhanallah..

Beberapa saat kemudian, baru ana sedar dan perasan mata-mata yang memandang dan menanti kehadiran ana sejak tadi. Ana duduk di sebelah k.ros. sebaris ayat yang ana masih ingat lagi, “sesuai untuk Nur”.

Malam tu, ana sukar melelapkan mata. Ana masih terbayang peritiwa tadi. Ana masih rasa ketenangan dan hembusan lembut di hati. Ana menitiskan air mata dalam pekat malam. Betapa, DIA sentiasa membantu hambanya yang mencari-cari tujuan dan matlamat hidup. dan betapa DIA maha kuasa lagi maha penyayang.

Sejak peristiwa tu, ana dah mula jatuh hati dengan masjid. Dulu memang masjid berjaya mencuri hati ana, tapi sejak peristiwa tu, ana makin tak boleh berpisah dari masjid. Ingat lagi, dulu ana pergi masjid untuk solat subuh dan isyak jer, tapi lepas peritiwa tu, kalu boleh setiap waktu solat ana akan menapak ke masjid. Benarlah, hijrah kita bergantung dengan apa yang kita niatkan. Sejauh mana kita jelas matlamat hijrah kita dan sejauh mana kita sentiasa mengharapkan bantuan dan redha-Nya setiap masa dan ketika…Benar, peristiwa ini berjaya menjadi titik awal dan pembuka satu lagi episode baru dalam sejarah diari hidup ana…

Sekarang, 2009…dah 2 tahun peristiwa itu berlalu..seiring dengan peredaran masa, masjid tu pun dah bertukar wajah. Tapi, ana sangat merindukan peristiwa itu dan ketenangan itu.

No comments:

Post a Comment