Tuesday, June 9, 2009

Diriku Berprogram : 1

Alhamdulillah…

Entry kali ini.ana ingin berkongsi pengalaman ana berprogram baru2 nie.

First: Program LEADeRS.


PERJALANAN BANTING – KLANG – K.L SENTRAL – JELATEK

Program nie ana baru pertama kali join jadi Fasi. Sebelum nie ana lebih familiar dengan KBM. Perjalanan ke tempat program sangat mengajar ana erti kesabaran. Masakan tidak, ana bertolak dari rumah seawal jam 4 ptg ke klang kerana Tiqa tunggu di sana. Elok dalam bas dan tak sampai pun setengah jalan ke klang bas yang ana naiki rosak. Dalam hati ana sentiasa teringatkan Tiqa yang dah lama menanti . Rasa bersalah yang teramat sebabnya ana tak suke membuat orang lain tertunggu-tunggu ana, walaupun sebenarnya ana yang berjanji akan sampai ke Klang pukul 5. Afwan Tiqa. Mujurlah bas yang berikutnya sampai tak lame selepas tu. ana sedikit lega dan berharap akan sampai sebelum pukul 6. Tapi, sepanjang perjalanan ana berdepan dengan pelbagai pengalaman yang menginsafkan. Dalam hati terdetik, manusia ini mempunyai pelbagai ragam dan watak. Ada yang bernasib baik dan ada yang tidak. Ada yang sempurna dan ada jugak yang bermasalah sehingga menyebabkan hidup dalam keadaan yang tidak menentu. Ana beristighfar sepanjang perjalanan dan berdoa moga perjalanan ana dipermudahkan. Kalau diikutkan hati, mahu saja ana terus terbang ke klang tanpa perlu menaiki bas (mestilah mustahil kan….) memang satu keadaan yang merimaskan dan menyesakkan dada.

1 jam kemudian ana sampai ke klang tapi memang terlewat. Tepat 6.30 ana sampai dan turun dari bas ana dapat melihat kelibat Tiqa yang setia menanti. Ana cuba tersenyum semanis yang mungkin walaupun dalam hati rasa bersalah yang teramat. Ana dan Tiqa ke KTM klang. Dari Klang ke KL sentral sekurang-kurangnya 1 jam. Dan dari KL sentral, selepas solat Maghrib, kami ke stesen Jelatek. Alhamdulillah, K.Nina, K.Mia n K.Yatt datang menjemput..(walaupun mereka-mereka itu lambat dari waktu yang dijanjikan huhu…)


DIRI INI PESERTA


Setiap program yang ana ikuti, sebenarnya ana lebih suke meletakkan diri ana sebagai peserta. Sepanjang program ana akan mencari-cari input yang sesuai dengan diri ana. Yang paling ana terkesan sekali ialah slot Mak Cik Laila (kalau tak silap…) mengenai I.S.A..dalam hati ana sangat2 tersentuh dan mahu saja ana menangis tetapi ana cuba kawal perasaan. Ana sentiasa berfikir sejauh yang mungkin sebab dan kenapa mak cik tersebut sentiasa bersemangat untuk memperjuangkan keadilan yang 1 itu. Semakin ana berfikir, semakin ana kagum dan dalam masa yang sama ana tidak putus-putus berdoa moga segalanya dipermudahkan dan sentiasa di bawah lindungan dan pertolongan dariNya.

Dan satu lagi slot yang ana teruja ialah slot Karnival Bebaskan Al-Aqsa.. adik2 nie memang bersemangat dan luar biasa.dalam tempoh beberapa jam sahaja, mereka berjaya mengatur majlis dengan jayanya. Memang dalam hati begitu kagum dengan kesungguhan dan semangat yang ditunjukkan. Ana ingat lagi, 1 perasaan yang sukar untuk ana tafsirkan, masa malam carnival tu, ana pergilah melawat booth2 yang ade termasuk satu booth nie yang siap dengan pokok..(dari mane dorang ambik, x thu lh…) ana terasa macam ade satu semangat kt situ. Semacam ana berada di palestin. Hati ana sedikit bergetar dan tersentuh. Auranya begitu kuat sehingga ana tidak dapat lame ke situ. Ana beristighfar berkali-kali. Teringat pesanan seorang kakak nie, jika kita melakukan sesuatu pekerjaan itu dengan bersungguh-sungguh dan ikhlas nescaya orang lain juga akan merasa satu kelainan dan mudah terkesan ke dalam hati. MasyaALLAH…ana sekali lagi berdoa semoga adik2 ini pewaris dan penyambung perjuangan ini….


SUNGAI….


Haha…nie slot yang paling ana tak sabar. Rasanya dah 2 tahun ana tak pergi sungai…haha..(kesiannya…) tapi malam sebelum hari kejadian Abg Bai terangkan tentang beberapa tugasan esok dan bahagi-bahagikan tugasan. Malam tu, Ya Allah, betapa mengantuknya mata sampai kadang kala ana hanya mampu lihat gerakan meraka yang bercakap seolah-olah tiada suara. Memang mengantuk tahap impak maksima..haha…akhirnya nur digandingkan dengan K.Nurull untuk jage forieng exchange ( ala-ala along lah…)

Sebenarnya ana dalam dilema sekejap..antara nak masuk sungai atau tak…alasan pertama : x nak basah, kedua : x bawak kasut, n macam2 lagilah alasan yang sengaja dicipta sendiri asalkan tak masuk sungai…tapi, kenyataannya sesangatlah meleset…entahlah, tak semena-mena bila sampai kat tepi sungai tu, ana dengan selambanya bukak sandle dan terus masuk ke sungai..lupe dangan segala alasan td.. terdengar jugak Tiqa tersangat hairan dengan tindakan ana tu… (memang kelakar ble terkenang balik…pelik dgn diri sendiri….) n yang paling tak percaya dengan tindakan ana yang berikutnya, ana dan k.Nurull dgn yakinnya pergi tukar pakaian padahal selepas tu kami kena jgk redah sungai balik untuk ke tmpt check point yang berikutnya… memang kelakar ble terkenang balik…(ish..ish..ish…)

AGEN ALONG YANG BERJAYA…


Untuk foreing exchange, peserta sebenarnya diminta melabur untuk kebaikan ummat Islam..(konon2nya…padahal hakikatnya ????) apa lagi, k.Nurull memainkan watak dengan baik sekali (walaupun time tu sgt lapar sampai mak cik kt umah 2 nk sediakan air..) k.Nurull bercakap dengan yakinkan sampai ada kumpulan yang dengan yakinnya melabur semua wang yang ada..( kesian betul dorang nie…) tapi, sebenarnya ana sangat mengagumi sesetengah peserta yang begitu mencurigai kami…ingat lg, ade adik ikhwah nie, die Tanya “akk, kt sini ade tulis kebarangkalian, nie mcm tak betul jer..kalau kebarangkalian tu sebenarnya boleh ke tak..? lebih kurang mcm tu lh soalannya…nk tahu tak ape yang ana buat..ana buat tak tahu n tak dengar jer dengan soalan tu..dalam hati terdetik. Hebat jgk adik nie..nasib baik bdk tu tak mempengaruhi kawan2 die yang lain, kalau tak, abislah segala lakonan k.Nurull..haha..ana ketawa dalam hati…


KENALAN BARU..


Ukhuwah itu berada di mana-mana. Ana sering merasa, walaupun ana baru berjumpa dengan seseorang yang baru dikenali , tetapi seperti ada satu ikatan yang dah lama antara kami. Ana sangat mudah menyesuaikan diri seperti ukhuwah ini sudah lama dibina. Antara sahabat yang baru ana kenali ialah : K.YATT, K.NURULL, K.SOLIHA, MAK CIK HUDA, n ZURA yg comel…( sebenarnya ramai lagi…)


KEGEMBIRAAN ITU…


Entahlah, sepanjang program ana sangat gembira dan terasa dada ini terasa lapang. Mungkin ini salah satu yang dikatakan taman-taman syurga. Disebabkan diri ana suka belajar sesuatu yang baru, ana sempat jugak belajar bunyi huruf indon dari k.soliha dan bahasa “M” dari k.nurull..(sangat2 membuatkan ana ketawa tanpa henti sebab bunyinya yang pelik dan kadang kala begitu menguji minda..haha…) syukran yer kakak2 yang mengajar tanpa jemu…huhu..


BEGITU MENSYUKURI NIKMAT ITU…


Jika hati ini terikat antara satu dengan yang lain, terasa sayu untuk meninggalkannya. Sebelum berakhirnya program, semua peserta dan fasi bersalaman sesame sendiri. Semua adik2 ana rangkul dengan erat dan membisikkan kata2 semangat. Ana titip segala doa dalam hati moga mereka2 nie tetap bersama-sama untuk perjuangan ini. Hajar… Ada Apa Dengan Hajar??...sungguh, ana tidak dapat mengawal perasaan ana tatkala memandang wajah comel hajar. Tidak semena-mena air mata ana jatuh jua setelah berjaya menyembunyikan sepanjang program. Teringat semua suka duka sepanjang di UiTM segamat..berprogram bersama…berusrah bersama…lalu, ana peluk hajar seperti tidak mahu melepaskannya pergi…terasa hati ini semakin sayu mengenang adik2 di sana. Ya ALLAH, bantulah adik2 ku di sana. Beri mereka keyakinan ketika mereka lemah, bantulah mereka sekiranya mereka memerlukan pertolongan, engkau sentuhlah hati2 mereka dengan lembut agar mereka merasa indahnya hidup ini sekiranya semuanya dikembalikan hanya kepadaMU..

Amiin..


Akhir sekali ana bersalaman dengan kakak2 yang len. Terasa nyaman sekali hati ana pabila bersalaman dengan mereka. Terasa ukhuwah itu…nyaman..sejuk…sekali… moga kita berjumpa dan berprogram kembali…

K.MIA..K.MIA…K.MIA….Syukran sesangat ajak jadi fasi program nie..Nur S***** akk sesangat…huhu…

No comments:

Post a Comment