Thursday, July 26, 2012

Batu Pahat

Subhanallah
Alhamdulillah
Allahuakbar

Fuhhh.. Tiup habuk.

Alhamdulillah. Masih lagi diberi nikmat kesihatan,iman dan yang paling besar nikmat Islam itu sendiri. 

Minggu lepas, minggu melepaskan kerinduan. 2 hari sebelum Ramadhan, saya akhirnya diberi peluang oleh Allah untuk turun ke Batu Pahat. Tempat dimana saya bertemu dengan akhawat-akhawat yang hebat. Hebat tarbiyahnya, hebat dakwahnya, hebat ukhuwahnya. Subhanallah. Sepanjang perjalanan satu per satu wajah kesayangan bermain di minda. Dari akhawat UTHM hinggalah ke akhawat IPTHO. Semuanya mempunyai kenangan tersendiri. 

18hb/7/2012. Saya bertolak dari rumah pukul 7.00 a.m. Hantar adik ke sekolah, patah balik ke rumah dan ayah hantar ke bustand Banting. Bertolak terus dan tiba di Klang Sentral sekitar pukul 10.00 a.m. Pergi ke kaunter tiket dan tiket paling awal jam 2.30 p.m. Allah, 4 jam setengah menjadi penunggu di sana. Namun, saya isikan masa yang ada dengan menbaca tafsir surah Al-Kahfi. Penantian berakhir dan tepat jam 2.30 p.m saya bertolak terus ke Batu Pahat.


Alhamdulillah, sampai di sana jam 6.30 p.m. K.kausar dan beberapa akhawat lain setia menunggu. Allah, perasaan rasa bahagia, hati berbunga nyata insan tersayang sudah berada di depan mata. Rasa sayu tapi tetap tersenyum.


Malam itu, jam 8.45 p.m akhawat sana ada usrah bersama K.Fareha dan Miqdad. Saya yang masih kepenatan dan kepeninggan terus bergerak ke usrah. Subhanallah, Alhamdulillah, Allakhuakbar. Perkongsian malam itu sangat-sangat terkesan. Walau usrah ketika itu hanya berkaitan dengan surah Al-Fatihah tetapi huraian yang K.Fareha bagi ketika itu seperti betul-betul menusuk terus ke dalam hati. Hilang penat, hilang pening. Subhanallah, terasa air mata mula gugur dan saya bangun mohon izin seketika untuk ke tandas kerana terasa air mata seperti sudah tidak dapat dibendung.


Seusai usrah sekitar 11.00 p.m, pulang ke rumah akhawat. Mandi,siap-siap dan kami adakan perkongsian sedikit. :) Allah, lihat adik-adik yang sememangnya banyak perubahan dan bersemangat membuat saya berfikir sejenak. Benar, dengan tarbiyah mereka berubah menjadi insan yang luar biasa. Sangat luar biasa. Ada adik-adik ni cuti semester Ijazah tapi sanggup tidak pulang ke kampung halaman kerana apa? Kerana ingin menginfaqkan diri sepenuhnya untuk urusan dakwah, menjadi daie sepenuh masa. Allah. Hebat!


Malam itu, perkongsian kami berakhir apabila kami tertidur dengan sendirinya. Berkongsi sehingga tertidur. Aiyakk...


Keesokan, saya dan k.Dayah ke Parit Raja. Prepare hadiah untuk Hari Jadi Wajhi sayang. Dan petangnya saya akan ke tempat program Katibah Al-Banna (Kalau tak silap) di Pejabat IKRAM. Sebelum ke program saya dan akhawat-akhawat ini bersolat terawih di Masjid Pintas Puding. Allah,Allah,Allah. Memang jodoh, dapat berjumpa akhawat IPTHO. Allah, Allah saja yang tahu perasaan sebenar ketika itu. Subhanallah,Alhamdulillah, Allahuakbar.


DAN! bila saya muhasabah diri malam itu. Saya berfikir. YaAllah, mohon kukuhkan langkah kaki ini di jalanMu. Mohon YaAllah jangan Engkau tarik nikmat agung yang Engkau telah berikan padaku. YaAllah, mohon permudahkan urusanku dan teguhkan azam dan keyakinanku".


Dan pagi 20hb, saya akan bertolak pulang ke Banting. Memenuhi tuntutan sebagai anak pula. Sempat bersahur bersama akhawat ketika program. Bas bertolak pukul 8.30 a.m. Jzkk Siti IPTHO dan K.Dayah sebab tolong hantarkan di bustand. Berat, sangat berat untuk berpisah. Tapi, itulah hakikat yang pasti. Naik bas dan saya mulai merindui. Rindu dengan suasana bersama akhawat Batu Pahat.


Dan saya berdoa, moga saya akan diberi peluang sekali lagi ke sana.





1 comment: