Tuesday, December 13, 2011

Ukhuwah Till Jannah

Ketika aku baca firman-NYA
Sungguh tiap mukmin bersaudara
Aku tahu
Ukhuwah tidak perlu diperjuangkan
Tidak perlu,kerana ia
Hanyalah akibat dari Iman



Aku ingat setiap pertemuan pertama kita ukhti sayang
Dalam 2 detik
2 detik saja
Aku telah merasakan perkenalan
Bahkan kesepakatan
Itulah ruh-ruh kita yang saling sapa
Berpeluk mesra
Dengan iman yang menyala
Mereka telah muafakat
Meski belum saling sebut nama
Dan tangan belum berjabat



Ya,kubaca lagi firman-NYA
Sungguh tiap mukmin bersaudara
Aku makin tahu
Persaudaraan tidak perlu diperjuangkan
Kerana saat ikatan melemah
Saat keakraban kita merapuh
Saat salam terasa menyakitkan
Saat kebersamaan serasa siksaan
Saat pemberian bagai bara api
Dan saat kebaikan justru melukai



Aku tahu yang rombang bukanlah ukhuwah kita
Hanya iman-iman kita yang sedang sakit
Atau menjerit
Mungkin kedua-duanya
Mungkin kau saja
Tentu terlebih sering
Imankulah yang compang-camping



Kubaca firman persaudaraan itu ukhti sayang
Dan aku semakin tahu
Mengapa kala lain diancamkan
Para kekasih pada hari itu
Sebahagian menjadi musuh sebahagian yang lain
Kecuali orang-orang yang bertaqwa....



Still lingers in my mind
I just break down and cry
Remember your eyes
Found a way to melt my heart
Most of all i remember
your smile...

No comments:

Post a Comment