Monday, May 24, 2010

Kau yang ku panggil Sahabat...


Alhamdulillah, baru menyiapkan assingment ME (Managerial Economic)..Alhamdulillah dipermudahkan urusan dan diberi pemahaman menjawab...

Dalam ana menyiapkan assigment tadi, ana secara tidak sengaja disedarkan dengan satu pertanyaan dari K.YMY...pertanyaan mengenai memperbaiki hubungan dengan seorang sahabat lama ana...Ana awalnya sedikit sedih tapi ana kuatkan keyakinan bahawa setiap apa yang berlaku pastinya ada hikmah..Dan ana yakin juga, melalui K.YMY, mungkin ALLAH ingin meyedarkan dan memberi peringatan kepada ana tentang pentingnya menjaga hubungan sesama manusia....Secara tidak sengaja, syukur meresap ke dalam diri..Syukur Ya Allah, Syukran K.YMY...

"Ya Allah..jika aku salah, teguri aku. Jika aku terlupa..ingatkan aku. Jika aku tidak tahu..ajarin daku..dan jika aku kelelahan...pimpinlah daku!!!"

Sebenarnya pernah juga ana terfikirkan perkara ini, kadang-kadang ana bermuhasabah...Antara mencari kesalahan orang lain dan mencari kelemahan diri...Antara benar dan salah...Dan sebagainya sehingga satu tahap juga ana bumikan segala-galanya dan biarkan masa menentukan...

Akhirnya, kau yang ku panggil sahabat...selamanya akan sebegitu...Sahabat dari mula hingga akhirnya, kerana berdosa sekiranya seorang mukmin memutuskan hubungan dengan saudaranya...Dan setiap apa yang berlaku, sekarang ana jadikan sebagai pengajaran bukan pengukur untuk menilai diri kamu...Dan setiap 1 keburukan itu sudah ana bungkus dengan 1001 kebaikan dari kamu...Sekiranya kamu mengetahui...

Dan seperti biasa yang berlaku, kesakitan yang dirasai biarkan ana melaluinya...Kerana....


"Tidak ditimpa seseorang muslim itu daripada kepenatan, kesakitan, dukacita, kebimbangan, penderitaan, kesedihan dan tusukan duri sekalipun melainkan dengan perkra tersebut Allah Taala menjadikannya sebagai kifarat terhadap kesalahan-kesalahannya."(Riwayat Bukhari dan Muslim).


Biarkan lah segala kepahitan itu untuk ana telan sekiranya DIA menjanjikan sesuatu yang lebih berharga untuk saham di SANA nanti...

"Bila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan…maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal. Tapi….sekiranya kamu berseronok dengan dosa maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal...”

Masih mengumpul kekuatan untuk melafazkan "maaf" kepada
kau yang ku panggil sahabat...Ya ALLAH berikanlah sedikit kekuatan itu walaupun kebenaranya hanya Engkau yang mengetahui...

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa padaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada –Ku agar mereka selalu berada dalam kebenaran”- Al Baqarah 2:186





No comments:

Post a Comment