Monday, March 19, 2012

Hati Tisu Kembali

Subhanallah
Alhamdulillah
Allahuakbar

Salam alaikum..

Memandang skrin laptop dengan pandangan yang kosong. Banyak perkara terlintas di dalam kotak fikiran dan benak hati. Ingin mencoretkan sesuatu disini,tetapi seolah terlalu banyak perkara yang ingin dicoret dan dikongsikan. Beberapa hari (mungkin minggu) ini, ana seperti down sedikit. (sedikit saja) kerana walaupun down a.k.a lemah, langkah kaki dan aktiviti seharian masih berjalan seperti biasa cuma realitinya diri ini sedang bermujahadah habis-habisan melawan godaan nafsu dan syaitan yang cuba mempengaruhi hati dan fikiran ini. Okay, kritikal ayat digunakan di situ.

Bila melihat pada kehidupan hari ini, banyak perkara yang difikirkan.Kadang melihat prilaku dan sikap masyarakat sekitar membuat ana berfikir 360 darjah. Melihat sekeliling dan masyarakat sekitar kadang membuat ana berfikir panjang dan diam seketika. Mungkinkah ana yang kurang mengerti hakikat kehidupan? Sebagai contoh:

- Kawan sekuliah bergaduh sesama sendiri kerana dengki melihat group lain dapat tiru assigment ex-senior
- Couple
- Jiran tidak bertegur sapa dan bermasam muka
- Suami isteri yang bercerai-berai
- Media yang kadang tidak berlaku adil, berita tidak shahih
- Pertelingkahan parti-parti politik
- Jenayah berat berleluasa (rogol,bunuh,bakar,tanam 1 set combo jenayah moden yang semakin popular)
- Kasino, kilang arak, pub, kelab malam bak cendawan tumbuh selepas hujan
- Dan lain-lain masalah ummat akhir zaman

Berteleku seketika. Ya,selamat datang ke dunia akhir zaman. Gerun rasa hati dan tertanya pada diri sendiri, mampukah aku untuk terhindar dari fitnah dan kenikmatan sementara dunia akhir zaman ini.Mampukah ana termasuk ke dalam golongan hamba-Nya yang benar-benar bertaqwa. Insan yang jelas hala tuju dan matlamat hidupnya? Insan yang mempunyai kualiti iman dan amal untuk meraih redha-Nya memasuki syurga?

--------------------------------------------------------------

Tarbiyah merupakan jalan penyelesaian. Siapa tidak tahu apa itu tarbiyah, boleh cari sekarang.Pasti ketemu. Tarbiyah merupakan pembimbing jalan terbaik dalam mengorak langkah di dunia akhir zaman ini. Secara peribadi, tarbiyah juga banyak mengajar ana tentang matlamat sebenar hakikat kehidupan walau kadang (sering) kenikmatan dunia ini mencuit hati dan perasaan (ayat berterabur). Sebagai contah "saya nak belajar pandai-pandai,beli kereta besar, kumpul harta banyak-banyak biar hidup senang lenang, g shopping, bla bla bla". Bukan tidak boleh semua itu, boleh sangat tapi tarbiyah akan memanfaatkan semua itu ke jalan yang diredhai. Contohnya

- Saya nak belajar pandai-pandai untuk redha Allah
- Saya nak beli kereta besar untuk bawa anak-anak usrah g program, g buat dakwah, g program tarbiyah
- Saya nak kumpul harta banyak-banyak supaya lagi banyak yang boleh dihadiahkan pada orang yang memerlukan serta menambah saham akhirat
- Saya nak g shopping supaya aurat saya ditutup sempurna, g shopping untuk menjalankan aktiviti DF dengan lebih berkesan
- Dan macam-macam lagi boleh dilakukan yang semuanya bermatlamat meraih redha Allah di dunia dan akhirat :)

Dan pernah ana rasa, betapa ana sangat bahgia suka dan gembira ketika ditarbiyah dan berdakwah. Pernah, ana berprogram dari Johor ke K.L bersama seorang ukhti bersemangat. Sedang dalam kereta, sepanjang jalan kami bercerita tentang syoknye tarbiyah dan jalan ini. Kami berkata, hanya kita dan Allah saja mengetahui ke mana hala tuju kita dan matlamat agung perjalanan kita ini. :)

-----------------------------------------------------------------

Dan sering kali juga, ana ingatkan diri sendiri (muahsabah) walau kesedihan datang melanda, hajat dan kemahuan diri tidak kesampaian, putus asa mengamit diri. Cuba, cuba dan cuba percaya 100 % bahawa Yakinlah ALLAH telah menetapkan sesuatu yang terbaik untukmu dan teruskan berusaha,berdoa,meminta dan sekalipun merintih kerana DIA ingin mendekati hambanya dengan lebih dekat supaya lebih dikenali di alam kekal abadi nanti.



1 comment:

  1. aku sendiri takut dengan kehidupan aku sendiri :(

    ReplyDelete